thumb image

Słownik Sowy cz 1.

Kategoria: Gabinet terapii

Kiedy nas coś niepokoi w rozwoju naszego dziecka udajemy się do poradni w celu uzyskania opinii i wsparcia. Często podczas czytania wskazówek oraz fachowych określeń występujących u naszego dziecka dysfunkcji, zastanawiamy się co one tak na prawdę znaczą. Tym artykułem rozpoczynam „Słownik Sowy” wyjaśniający niektóre pojawiające sie na opiniach określenia.

M

Motoryka duża – są to ruchy, w które zaangażowane jest całe nasze ciało lub jego znaczna część, np. ręce i nogi. To sprawność fizyczna całego ciała. Aktywność ruchowa zaliczana do motoryki dużej to: chodzenie, bieganie, skakanie, jazda na rowerze, pływanie, gra w piłkę, gra w klasy. Rozwój motoryki jest bardzo istotny dla prawidłowej sprawności fizycznej, a także ogólnego funkcjonowania dziecka. Jest podstawą do rozwoju motoryki małej, nauki pisania i czytania, koncentracji, orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Motoryka mała – odnosi się do sprawności palców rąk, nóg i twarzy. Aktywność ruchowa zaliczana do motoryki małej to : rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, jedzenie łyżeczką, 
zawiązywanie butów, zapinanie guzików, pisanie, robienie min. Jest bardzo ważna dla rozwoju dziecka i jego samodzielności, a umiejętności te będą miały też duże znaczenie gdy pójdzie do
szkoły.

P

Przekraczanie linii środkowej ciała – ruchy oczu, rąk, nóg i głowy, w trakcie których przekraczane są środkowe rejony ciała. np.: zabawa przedmiotem leżącym z lewej strony ciała z użyciem prawej ręki, czy zakładanie nogi na nogę. Ćwiczenia te stymulują pracę dużej i małej motoryki. Ich podstawą jest mechanizm „jedności myśli i ruchu”, który sprzyja udoskonaleniu i integracji połączeń prawej i lewej półkuli mózgu.

Możliwość komentowania artykułu jest dostępna tylko dla zalogowanych użytkowników.